Dobry wzrok – najlepszy atrybut kierowcy.

Dobry stan techniczny każdego samochodu jest jednym z najważniejszych elementów przekładających się na bezpieczeństwo. Nie mniej istotne jest zdrowie i kondycja kierujących, u których kluczową rolę pełni wzrok – podstawowy narząd zmysłu, poprzez który odbierają nawet 90% różnorodnych informacji.

Każde jego pogorszenie i uczucie dyskomfortu znacznie obniżają sprawność kierowcy, co może być niebezpieczne zarówno dla niego samego, jak i innych użytkowników ruchu drogowego.

Tak jak samochód do pełnej swojej sprawności potrzebuje wielu różnych płynów, tak samo oczy kierowcy, aby się nie męczyły i umożliwiały pełen przegląd dynamicznie zmieniających się sytuacji na drodze, muszą być odpowiednio nawilżone.

Częste mruganie, długotrwałe wytężanie wzroku, wielość bodźców powodują wysychanie filmu łzowego, co objawia się pieczeniem, swędzeniem, bólem oczu, ogólnym dyskomfortem. To wszystko utrudnia bezpieczne prowadzenie pojazdów.

Stan oczu polskich kierowców.

Na potrzeby kampanii „miej oko na drogę” Instytut Badań Opinii IQS przebadał dwie grupy kierowców – niezawodowych i zawodowych. Okazuje się, że stan zdrowia wzroku polskich kierowców nie jest najlepszy. 

Tylko 46% prowadzących samochód codziennie badało wzrok w ciągu ostatniego roku.

3 na 10 regularnych kierowców badało wzrok między 2 a 4 lata temu.

Co 10. kierowca (11%) badał wzrok ponad 4 lata temu. 

48% badających wzrok w ciągu ostatniego roku ma stwierdzoną jakąś wadę.

1/5 kierowców nie robi przerw w trakcie dłuższego prowadzenia samochodu. 

Kierowcy z wadą wzroku i korzystający z korekcji wzroku istotnie częściej zgadzają się z tym, że ważne jest, aby dbać o oczy i regularnie badać wzrok.

Kierowcy, którzy robią przerwy w prowadzeniu samochodu najczęściej robią to co 2 godziny. 

  • 4 na 10 kierowców niezawodowych posiada wadę wzroku.
  • 25% kierowców niezawodowych, którym zalecono korekcję wzroku nie stosuje jej.
  • 46% kierowców niezawodowych badających wzrok w ciągu ostatniego roku ma stwierdzoną jakąś wadę.
  • 29% niezawodowych kierowców częściej mruga powiekami, aby poradzić sobie z dolegliwościami związanymi długą jazdą autem, co może wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze.
  • Kierowcy nieprowadzący auta zawodowo istotnie częściej unikają jazdy autem nocą niż kierowcy zawodowi.
  • 4 na 10 kierowców zawodowych używa kropli do oczu, aby poradzić sobie z występującymi dolegliwościami.
  • 3 na 10 kierowców zawodowych ma zdiagnozowaną wadę wzroku.
  • 21% kierowców zawodowych, którym zalecono korekcję wzroku nie stosuje jej.
  • 58% kierowców zawodowych badających wzrok w ciągu ostatniego roku ma stwierdzoną jakąś wadę.
  • Kierowcom zawodowym istotnie częściej doskwiera zmęczenie oczu niż kierowcom niezawodowym (42% vs 31%) i suchość oka (27% vs 14%).
  • 39% zawodowych kierowców częściej mruga powiekami, aby poradzić sobie z dolegliwościami związanymi z długą jazdą autem, co może wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze.
  • 3 na 10 kierowców zawodowych używa kropli do oczu, aby poradzić sobie z występującymi dolegliwościami.

Dolegliwości oczu w trakcie jazdy.

Jak radzić sobie ze zmęczeniem oczu w trakcie jazdy?

Systematycznie stosuj nawilżające krople do oczu.

Podczas długiej trasy rób sobie przerwy.

Ćwicz wzrok w trakcie postojów – np. wykonując nimi tzw. ósemki.

Jadąc z kimś – zmieniajcie się.

W słoneczne dni korzystaj w trakcie jazdy z okularów przeciwsłonecznych w filtrem UV.

Formularz kontaktowy

    O kampanii

    Kampania adresowana jest do wszystkich kierowców niezależnie od tego, czy prowadzenie samochodu jest dla nich codziennym środkiem komunikacji, czy też za kółkiem realizują się zawodowo prowadząc taksówki, „TIR-y”, samochody dostawcze, autokary i autobusy czy też pojazdy specjalne.

    Partnerem kampanii jest EvoTears.

    Patronat honorowy